Campari Bitter Magnum flaske (3 liter)

Campari er den italienske klassiker, som folket i støvlelandet har nydt gennem mere end 150 år. Den blev opfundet af Gaspare Campari, der sammensatte opskriften på den bittersøde aperitif. Campari, som har en alkoholvolumen på 25 %, blev oprindeligt skabt som en aperitif til at vække sanserne før et måltid, ofte i følgeskab med lækre italienske delikatesser som oliven, ost eller pizza, men i dag nydes Campari verden over både før, under og efter et måltid. Her i en magnum udgave.

Indhold:

3 L

Alkohol:

25%

Pris:

1.099,95 kr.

1

En helt unik og bittersød smag


Campari har en meget rig og interessant smag og det er en smag, som det kan tage noget tid at vænne sig til. Den primære smag er af pomerans, der er en bitter orangesmag, men samtidig er der også en vis sødme i Campari. Den anvendes i et utal af drinks og cocktails, herunder også nogle af verdens bedste opskrifter.

For den urutinerede Campari drikker, kan de meget ”Campari-karakteristiske” drinks som Negroni, Americano eller Campari og soda være en overvældende oplevelse. Så hvis du har prøvet en af disse og mener, de er lidt for bitre, så forkast ikke Campari af den grund. Prøv fx at begynde med en Campari Orange, som også kaldes en Garibaldi. Overvej eventuelt også at starte med Aperol, der også er bitter, men langt mildere i smagen end Campari.


Campari skabte den italienske aperitif-kultur

Campari er en moderne og karismatisk klassiker, der er gennem alle årene altid er blevet produceret efter den samme, originale og hemmelige opskrift. Campari er resultatet af chefbartender Gaspare Camparis talent. Hans eksperimenter i forsøget på at skabe en ny bitter, kulminerede i 1860 i den opskrift, der ikke siden er ændret på og som altså stadig er i brug i dag.

Gaspare Campari kreerede den bittersøde drik i den norditalienske by Novara. Hans café ligger stadig i det berømte, glasoverdækkede butikscenter, Galleria Vittorio Emanuele II, der er verdens ældste butikscenter. Her kom kendte kunstnere og intellektuelle som fx komponisterne Giuseppe Verdi og Giacomo Puccini samt dirigenten Arturo Toscanini. Campari-drikken blev meget populær blandt gæsterne og den spillede en afgørende rolle i at udbrede kulturen med at drikke aperitif før maden på samme måde, som man allerede drak digestif, som fx cognac, calvados, armagnac eller en anden lille, alkoholisk drik efter maden. Med andre ord, skabte Gaspare Campari den italienske aperitifkultur.

En velbevaret hemmelighed

Campari er skabt ved hjælp af bitre urter, aromatiske planter, frugt, destilleret alkohol og vand. Gennem tiden har mange gættet på antallet af ingredienser; nogle mener, der er 20 eller 60, andre har gættet på 80. Det eneste, vi ved med sikkerhed, er, at Campari indeholder alkohol og vand. Hvilke urter, planter og frugter, der mere specifikt fremgår af opskriften, ved kun en lille gruppe betroede medarbejdere, der leder produktionen af Campari, der finder sted i Torino.

Italiensk stil og et strejf af Hollywood

Når det kommer til aperitifs, har Campari har altid været et symbol på mystik og nydelse. Den intense aroma og inspirerende smag giver en fængslende og unik oplevelse. Det er disse værdier, der har gjort Campari verdenskendt som et brand, der repræsenterer passioneret, italiensk stil og ekspertise. Campari har da også altid været kendt for nogle ret iøjnefaldende kampagner. Tilbage i 1920 var Gaspare Camparis søn, Davide Campari, drivkraften bag den forbindelse, der blev skabt mellem Campari og kunstverdenen. En forbindelse, der har været plejet og holdt ved lige, lige siden. Gennem årene har adskillige kunstnere bidraget til flaskeetiketter, plakater og andet reklamemateriale, der for nogles vedkommende er blevet til samlerobjekter.

Siden 1970’erne har Campari arbejdet sammen med verdensberømte skuespillere og instruktører. Et af højdepunkterne var da den italienske instruktør Federico Fellini instruerede sin første kommercielle kortfilm for Campari. I nyere tid har Hollywoodstjerner som Salma Hayek, Eva Mendes, Jessica Alba, Penelope Cruz, Uma Thurman, Kate Hudson og Clive Owen været afsender på reklamekampagnerne.

007 drikker også Americano

Camparis levende, røde farve, den intense aroma og karakteristiske, bitre smag gør den meget alsidig og udgør dermed den perfekte base for nogle af de mest berømte cocktails i verden herunder bl.a. Negroni og Americano.

Americano er faktisk den første drink, som James Bond bestiller i Ian Fleming’s 007-serie. I filmatiseringerne bestiller han blandt andet Americano i From a View to Kill fra 1985 og i Casino Royale fra 2006. Americano er en cocktail, man kan elske fra den første tår. Den specielle struktur og slående sammensætning af smag har givet den en placering på IBA (Den Internationale Bartendersammenslutning)s officielle liste over uforglemmelige cocktails. En liste, der består af blot 30 cocktails ud af tusindvis af cocktailopskrifter.

Negroni

Negroni er en klassisk cocktail, der er blandt de mest populære drinks på de bedre cocktailbarer. Den består af lige dele Campari, rød vermouth og gin, serveres med is og en skive appelsin.

Campari Orange

Denne forfriskende drinkklassiker kaldes også en ’Garibaldi’ efter den berømte italienske hærfører Giuseppe Garibaldi. Under den italienske uafhængighedskrig i 1860 ankom han til Sicilien med sine soldater, der alle bar en rød bluse. Drinkens ingredienser symboliserer foreningen af Italien med juicen fra appelsinerne på Sicilien og Campari fra Norditalien. Brug i øvrigt helst friskpresset appelsinjuice, da det giver en ekstra god og frisk smag.

Campari Tonic

Campari Tonic er et smagfuldt alternativ til Gin Tonic, og den er ikke så bitter, som man vil forvente, da bitterheden i Campari og bitterheden i tonic til en vis grad neutraliserer hinanden. Så hvis du vil prøve noget nyt, men samtidig have en drink til den bitre side, så prøv en Campari Tonic.

Global hjemmeside: https://www.campari.com/

Campari Spritz

En bitter og boblende drink med Campari, Prosecco og danskvand.

Se opskrift

Eksklusivt udvalg af Campari merchandise

Kom indenfor

Campari Brandshop