DANISH ARTIST OF THE YEAR 2021

 

Den talentfulde designerduo NOWHERELAND har vundet Campari Artist of the Year med deres nyfortolkning af den klassiske Campari-plakat. NOWHERELAND opstod for fire år siden ud fra en mission om at formidle æstetiske oplevelser i det offentlige rum, og med dette værk tilfører de noget helt nyt og uventet til det hæderkronede, italienske aperitif-brand.

Hvad har det betydet for jer at vinde Campari Artist of the Year?

Signe-Lill: Det har betydet rigtig meget for os. Det er en stor anerkendelse. Nogle kan måske være bange for at miste den kunstneriske frihed, når kunsten går over i noget kommercielt.

Trine: Og dér tænker vi netop, at kunsten giver noget uventet til det kommercielle – det kan være en styrke. Det er i hvert fald det, vi gerne vil arbejde ud fra.

 

Hvordan arbejder I med brandet Campari i jeres værk?

Signe-Lill: Vi forsøger at bruge de forskellige Campari-elementer i vores farvevalg. Det røde fra selve Camparien, det blå fra logoet, det gule fra appelsinen, der ofte bliver tilføjet, og det grønne repræsenterer den her ’hemmelige’ urt. Derudover har vi arbejdet med et femlagstryk, der passer godt ind i fortællingen om, at du tilføjer flere forskellige ingredienser i din Campari-drink. Metoden kræver tålmodighed og står i skærende kontrast til den indledende del af vores kreative proces, hvor vi gerne først tegner hurtige skitser.

Trine: Desuden opstår der en god dramatik ved at arbejde med træsnit, for hvis ikke trykket ender, som vi vil have det, må vi starte forfra. Du kan aldrig vide, hvordan farven lægger sig – nogle gange har den lagt sig fuldstændig glat på papiret, andre gange kan du se noget af træet igennem snittet. Træsnitsmetoden opstiller derfor automatisk nogle dogmer: Du kan være nødt til at udelade nogle detaljer, til gengæld er der nye ting, du får foræret ved det uventede i det færdige resultat.

Hvordan vil I beskrive jer selv som kunstnere?

Trine: Vi arbejder i krydsfeltet mellem design og kunst og laver blandt andet vægmalerier, tryk og illustrationer. Meget af vores kunst leger med samspillet mellem det abstrakte og det figurative formsprog, Vi arbejder ud fra en tilgang om at skabe identitet til forskellige steder, rum og brands.

Signe-Lill: Derfor, synes vi, det var spændende at designe en plakat til Campari, fordi der både skal lægges vægt på det kunstneriske samtidigt med, at værket skal tale ind til brandet.

 

Hvilken æstetik arbejder I indenfor – er det nødvendigvis den samme?

Trine: På en eller anden måde har vi nok meget den samme æstetiske reference.

Signe-Lill: Det har vi i hvert fald fået.

Trine: Det handler jo også om at kunne stole på hinanden.

Signe-Lill: Vores fælles æstetik er ret naivistisk, humoristisk og farverig. Det er som oftest ud fra kombinationen af farver og former, at værkets fortælling udspringer. 

Trine: Og så arbejder vi ud fra en umiddelbarhed. Den er ret vigtig for os. Så kan det godt være, at det, vi umiddelbart laver, bliver bearbejdet og ender med at blive et tryk, en illustrator-tegning eller et vægmaleri, men udgangspunktet er altid en hurtigtegnet skitse, der danner grobund for det endelige værk.

 

Hvordan er det at være to personer om at skabe ét værk?

Signe-Lill: Det har været en udviklingsproces i de fire år, vi indtil videre har arbejdet sammen. Det skal jo nærmest ligne, at det er en enkelt person, der har skabt værket. Efterhånden er vi dog blevet så kendt med hinandens streg og æstetik, at vi nogle gange kan glemme, hvem der har lavet hvad.

Trine: Ja, det gør vi tit! Vi kan begge godt lide tanken om et billede, der øjeblikkeligt opstår. Netop den proces kan dog også tage længere tid, når vi er to, fordi man skal arbejde sig frem til et fælles univers og formsprog. Men nu er vores måde at arbejde på blevet så flydende, at vi overlapper hinanden. Sommetider arbejder vi fx ud fra øvelser, hvor vi hver især tegner to minutter på billedet ad gangen – på den måde er vi begge med til at skabe værket i øjeblikket.

Hvad er jeres forcer – og hvordan supplerer I hinanden?

Signe-Lill: Trine arbejder nok mere figurativt. Hun designer mange spændende former, som jeg kan arbejde videre med og bruge på en anden måde. Og så har hun altid rigtig mange ideer – det er godt med input, når vi arbejder så intuitivt.

Trine: Signe-Lill tager så de her hurtige og lidt flyvske ideer fra min side videre til et mere færdigt motiv. Det er så inspirerende, hvordan en lille, ufærdig idé kan løftes til et nyt niveau.

 

I hedder NOWEHERELAND – hvad er jeres mission som kunstnere?

Trine: Navnet NOWHERELAND opstod ud fra ideen om, at vi gerne ville lave offentlig kunst –ikke kun noget, der skulle udstilles på gallerier. Vi ville skabe æstetiske oplevelser i folks hverdag, fx i gadebilledet, som kan være med til at få dig til at føle, at du i et splitsekund er sat uden for tid og sted.

 

Campari Artist of the Year

Vinderen af dette års Campari Artist of the Year er kunstduoen, NOWHERELAND, der udgøres af Signe-Lill Valkvæ og Trine Løgstrup. Find dem her: @nowhere_design.

Årets Campari-plakat er lavet med et træsnit i fem lag i farverne rød, blå, gul og grøn. Plakaten måler 50 X 70. Plakaten koster 250 kr. og kan købes her:

KØB DEN HER

 

Det er ikke første gang, Campari har fået en dansk kunstner til at designe årets plakat. I 2019 udvalgte Campari et værk af kunstmaler og skulptør Søren Behncke, der for første gang i år sidder med i juryen. I 2020 faldt valget på Luna Mathilde Hedman.  

Lækre drinks med Campari

Tilføjet til
dit drinkskort

Negroni

Ikonisk Italiensk drink med Campari, gin og rød vermouth.

Se opskrift

Tilføjet til
dit drinkskort

Boulevardier

En stærk, men samtidig rund og behagelig cocktail.

Se opskrift

Tilføjet til
dit drinkskort

Americano

En klassiker med Campari, sød vermouth og danskvand.

Se opskrift

Tilføjet til
dit drinkskort

Campari Tonic

Forfriskende alternativ til en gin og tonic.

Se opskrift

DANISH ARTIST OF THE YEAR 2020

 

For blot anden gang i historien har det italienske aperitif-brand Campari, der er verdenskendt for sin plakatkunst, udvalgt et dansk talent til at designe en nyfortolkning af den klassiske Campari-plakat. Mød kunstneren bag og få fingrene i det fine, eksklusive værk.

Tidligere i år udstedte brandet bag den italienske aperitif-klassiker Campari en ganske særlig konkurrence, der skulle give et dansk, upcoming talent luft under vingerne til at udleve sit fulde kunstneriske potentiale. Der ville blive udnævnt én vinder; den person der kunne designe det absolut bedste bud på en ny dansk Campari-plakat anno 2020.

Foruden at få sin kunst ud i verden med et stort, internationalt brand i ryggen, lød præmien på et honorar på 20.000 kr. Interessen var stor, og konkurrencen førte til knap 100 kvalificerede bud fra forskellige dygtige kunstnere landet over.

Siden har det været op til juryen – bestående af Chefredaktør på Rum og Eurowoman, Anne Lose, tidligere Chefredaktør på Euroman, Karl Erik Stougaard, samt Galleria Campari Curator hos Campari, Anita Todesco – at finde frem til den designer, der skal føre Camparis stolte plakatkunsttradition videre med dansk fortegn.

I år er valget faldet på den århusianske kunstner Luna Mathilde Hedman.

 

Her ses et billede af vinderplakaten designet af Luna Mathilde Hedman. Den måler 50 x 70 cm og er trykt på hvidt, silk 250 gram papir.

 

Vi mødte Luna Mathilde Hedman i hendes lejlighed i Århus til en snak om tankerne bag den fine Campari-plakat og designerens fremtidsdrømme.

”Budskabet med min plakat er, at man kan bruge Campari på forskellige måder og i mange forskellige cocktails. Den mangfoldighed, som Campari har, synes jeg, er essentiel at få med. Og så er der den røde farve, som i den grad kendetegner Campari,” siger Luna Mathilde, der i løbet af processen med at udvikle plakat har prøvet en lang række teknikker af for at finde det hele rigtige udtryk – heriblandt linoleumstryk, flydende blæk og sågar at male med Campari.

Til sidst endte Luna Mathilde Hedman med en blanding mellem analoge og digitale teknikker, hvor plakatens forskellige glas er tegnet i hånden – mens selve kompositionen og den røde farve er skabt digitalt. Den mere utraditionelle beslutning om at vælge en hvid baggrund til en Campari-plakat, opstod med tanke på at gøre plakaten mere attraktiv at have hængende i det moderne, danske hjem, forklarer hun.

 

 

Den helt rigtige vinder

Og vinderen selv er ikke den eneste, der er begejstret over konkurrencens resultat. Det var en enstemmig jury, der udnævnte Luna Mathilde Hedmans design til årets danske Campari-plakat. Ifølge Anita Todesco, der er Galleria Campari Curator hos Campari, forener den mange af de elementer, der kenderegner det italienske brands tidløse udtryk:

”Juryen er imponeret over, hvordan Luna Mathilde Hedman har formået at skabe en nutidig og sofistikeret plakat, der både i budskab og stil er moderne og klassisk på én og samme tid, og som derved indkapsler den kunstneriske arv og tradition for plakatkunst, som Campari er kendt for. Luna Mathilde Hedmans gentagelse af de forskellige glas kan på en måde antyde konsistensen i Camparis tidløse stil, mens brugen af den ikoniske røde farve i glassene bliver et billede på, at hvad end du drikker et glas Campari eller en Negroni, så er den røde farve fællesnævneren for det hele – og sådan har det været årti efter årti,” lyder det fra Anita Todesco.

 

Plakaten anno 2019

Det er ikke første gang, Campari har fået en dansk kunstner til at designe en plakat. Sidste år udvalgte brandet kunstmaler og skulptør Søren Behncke, også kendt som Papfar, til at designe den første danske fortolkning af en Campari-plakat. Designet blev lynhurtigt udsolgt. Du kan se plakaten her.

Campari videoportræt af Luna Mathilde

Danish artist of the year 2020
Gå til huskeliste